Agro-CONSULTANT.NET - Вашият приятел на полето, във фермата и на пчелина

Коневъдство

Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 6 – Изправеност и/или Изкривеност в коня и ездача

Коневъдство.

 

Тренировъчна скала на коня – Част 6 – Изправеност и/или Изкривеност в коня и ездача

Изкривеният ездач не може да изправи един изкривен кон

Въпреки, че направих всичко възможно да удържа тази статия до една управляема дължина, чувствам, че това е една от онези теми, които стават неясни описани само с няколко абзаца, особено когато се касае за една от главните директиви в класическата езда:
Спокоен, Напред, ПРАВ!

Какво имаме предвид под „прав”?
Това най-общо се дефинира като кон, който се движи правилно – със заден крак, следващ пътя на предния от същата страна. Всеки заден крак носи еднаква тежест. Един млад и неопитен кон няма да показва ангажиране на този етап, просто ще заставя всеки крак да носи еднаква отговорност. Когато конят е прав, той позволява на помощите да действат, и е еднакво отзивчив към тях и в двете посоки (и на единия, и на другия повод). Ездачите, както и конете, са по природа по-сръчни с едната половина на тялото си. И ние, и конят, трябва да работим старателно, за да станем сръчни (да си служим еднакво умело) и от двете страни, в ездови смисъл. Кон, който е на свобода без ездач, се движи в естествен баланс. Той не върви задължително във „функционалната изправеност”, която изискваме при обездката.
Въпреки че Тренировъчната скала поставя Изправеността на 5-то място, това не е списък на стриктна линейна прогресия. Всички звена са взаимно свързани. Върху изправеността трябва да се работи от още ранните етапи, тъй като изкривеността представлява липса на равновесие.
Изкривеният кон е небалансиран. А един небалансиран кон става напрегнат и показва резистентност (съпротиви). Един напрегнат и неуравновесен кон няма да може да постигне отпуснатост (вторият елемент от скалата на обучение). Кон, на който му липсват равновесие, отпуснатост и изправеност, няма да даде на ездача лек, равен и еластичен контакт с повода, който е третият елемент от обучителната скала.

Някои от термините, използвани за описание на различните качества, които получаваме във всеки повод, когато искаме завиване/обръщане:
• Скован – Гъвкав (еластичен)
• Твърд – Мек
• Конвексен (изпъкнал) – Конкавен (вдлъбнат)
• Силен – Слаб
• Удължен – Контрахиран (съкратен)
• Дълъг – Къс
• С форма на банан
• Карамел (лакта) – Шоколад (това беше опит на първият ми немски учител да обясни разликите на развален английски).

Обичайната теория, изтъквана за това защо конете са така едностранно развити е, че това е начина по който плодът лежи в утробата. Обаче сега се счита, че по-вероятно това е резултат от факта, че конете (както всички бозайници) имат разделен мозък, с две полукълба отговорни за контролирането на различни функции.
Да речем, че нашият хипотетичен кон е „твърд” отляво и по-гъвкав отдясно. Явните признаци на това за ездача ще бъдат: тежест в левия повод, трудности при завиване/огъване – конят ще изпада навътре при движение на ляв повод, и навън при движение надясно; ще има проблеми със започване на галопната стъпка. С една дума, конят е изкривен (или несиметрично развит).

Каква е биомеханиката на изкривеността?
Задните крака на коня не работят с еднакви фази на изтласкване и носене. Левият заден крак стъпва напред, но не го прави достатъчно надалеч, защото носи тазът под ъгъл. Това означава, че задният ляв крак не достига толкова напред, колкото би трябвало. Той остава зад вертикалата прекалено дълго и изтласква повече, отколкото носи. Той не е носещ за лявото рамо, така че конят поставя прекалено много тежест на левия си преден крак, и с това се накланя към левия повод.
Ъгълът в таза, който е причина левият заден крак да не пристъпи (подложи) достатъчно, дава отражение и на задния десен крак, като го изтиква надясно, извън масата на коня. Това извежда десния хълбок на коня пред левия и поставя хълбоците неправилно, в позиция надясно. Десният заден крак нито тика, нито носи, а отива настрани. Като резултат, мускулите от лявата страна на конския гръб стават по-развити от тези на дясната и стават причина седалището на ездача да се плъзга към дясната страна на седлото. Много често ездачът тогава се опитва да компенсира за това плъзгане чрез прекалено накланяне наляво, извиване в кръста и свиване в левия хълбок. На свой ред това кара лявата ръка да бъде държана по-високо и по-назад от дясната. Това прекомерно използване на левия повод блокира още повече левия заден крак на коня. Той стъпва още по-скъсено, правейки дисбаланса още по-лош. Конят става все по-тежък на левия повод, като резултат от прекомерното изтикване и липсата на опора от левия заден крак.

Откъде да започнем, когато се заемем да изправяме коня?
С ездачът – един небалансиран ездач не може да изправи изкривения кон!
Вие трябва много добре да усещате собственото си тяло и положението му в пространството (проприорецепция) и да правите всички корекции, които са необходими. Де да беше толкова лесно! Вашият инструктор стои отстрани и казва: „Свиваш се наляво/накланяш се напред/повдигаш петите/яздиш с „ръце на пианист”…
Отговорност на ездача е да седи изправено, без значение какво прави конят. Когато си мислим, че седим изправено и балансирано, ние почти винаги се накланяме леко напред, с единия хълбок и рамо издадени по-напред и с повече тежест върху едната си седалищна кост. Дори ако ездачът е бил повече или по-малко изправен, благодарение на постоянното наблюдение от инструктор, изкривеността ще се промъкне отново веднага щом вниманието му се отклони. Вярвам, че тази изправеност е едно от качествата, които отличават майсторите от средните ездачи. Значението на правостта (изправеността) – и при ездача, и при коня, не може да бъде подценявано. Можем да забележим това при всеки ездач, който наблюдаваме, и при всеки кон, който яздим. Ако раменете или хълбоците на коня успеят да се отклонят от своята линия дори и съвсем малко, конят незабавно губи импулс, гъвкавост, лекота и надлъжна флексия (сгъване по надлъжната ос). Веднага щом бъде изправен отново, чистотата на хода също се възстановява. Разбира се, само един много правилен седеж е способен да долавя дори и най-леките отклонения от изправеното положение.

Това, което ви пречи да направите една корекция веднъж завинаги, е мускулната памет.
Има ключова роля между съзнанието и мускулите. Мускулите запаметяват определени движения, особено когато са изпълнявани продължителен период от време. Тези движения се насаждат в мускулите и съзнанието, и е много трудно да се променят. Вие имате свой привичен начин на седене – било пред компютъра или на седлото, и той е уникален за вас. Когато се опитате да промените тази позиция за добро, само след кратък период от време тя ще ви причини дискомфорт, защото мускулите ви искат да се върнат в позицията, която познават като нормална. За жалост, в момента в който престанете да мислите за новата поза, за да обърнете внимание на друга позиционна грешка или да приложите някаква помощ, тялото ви автоматично ще възвърне обичайната си стойка. Щом загубите концентрация върху това, което извършвате, вашето тяло започва да прави онова което му е удобно, а не което вие искате да направи!
Добре е също да не забравяте това и от гледна точка на вашия кон. Той има своя собствена представа за това какво е нормално, и по същия начин ще се опитва да се върне към нея. Един силен кон може лесно да постави един слаб ездач там, където иска. С други думи, той може да ви накара да работите около него. Начинът е да накарате коня (чрез поддържане на вашата собствена правилна стойка) да работи около вас.

Изправеността/правостта е съвършеният идеал, към който се стремим при всяка езда. Това е континуум, който започва когато за пръв път се качим на гърба на младия кон. На този етап и през цялото време на основното обучение ние сме ангажирани с обикновената изправеност – задните крака да следват пътя (следата) на предните. Конят става гъвкав по надлъжната ос – стъпвайки еластично от задното копито до устата, към един равномерен, жив контакт с повода.
След това идва придобитата или функционалната изправеност. Сега вътрешното рамо се поставя пред вътрешния заден крак, с леко сгъване навътре в задтилъка (езда с постановка). Поставя се начало на латералната работа, а трите стави на задните крака се сгъват и поемат повече тежест върху себе си, докато предницата на коня се олекотява.
Крайната или абсолютната изправеност е за много напредналите коне. Такъв кон може да бъде добре язден от вътрешния крак към външния повод, напълно „пропусклив” е към помощите и способен на всички движения за напреднали – пиафе, пасаж, пирует, смени в такт и т.н. През време на цялата тази все по-взискателна работа, никога не трябва да изпускате от поглед Основите – гъвкавостта по надлъжната ос трябва да се запази и конят да остане прав по отношение на упражнението, което изпълнява.
Четейки по-горния абзац за „придобитата изправеност” трябва сме внимателни, понеже само защото е последното нещо, което сме прочели, то не трябва да става първото, което сме запомнили и следователно веднага да се опитваме да го прилагаме на практика при следващата ни езда.
Ездата на кон в „придобита изправеност” (с постановка) започва, когато конят започне работа по „рамото напред”, но истинската полза се явява по-късно, когато конят овладее „рамото-вътре”. Това не трябва да се опитва докато коня не усвои „рамото напред”; последното обаче е немислимо, докато конят не е способен на сгъване и завиване еднакво добре и в двете посоки, и да натоварва всеки заден крак с еднакви количества изтикване и носене.
Напомнянето на Seunig също би могло да ни послужи: “Основният принцип на цялата работа по огъването е този: да направиш възможно за коня да разтегне външната страна на тялото си до същата степен, в която вътрешната му страна е станала конкавна (огъната навътре).”
Придобитата изправеност, обаче, е необходимо условие за по-голяма част от напредналата работа, и употребата й е най-очевидна при галопа.

Как да изправим коня

Проприорецепция
Проприорецепцията е информацията (усещането), която се изпраща към нашия мозък от сетивните устройства, локализирани в тялото ни – в мускулите, сухожилията, връзките и ставите. Тези рецептори информират мозъка за количеството обтягане в конкретен мускул, под какво напрежение е едно сухожилие или връзка и в каква позиция е дадена става. Това позволява на мозъка ни да определи местоположението на тялото ни в пространството, или казано по-просто – да ни поддържа изправени.
Тази система е несъзнателна и не е нужно да мислим за движенията или за корекциите в тях. Понякога реакциите протичат толкова бързо, че се определят като рефлексни.

Да речем, че яздите коня си в манежа на ляв повод, а изглежда конят ви все иска да държи главата си навън (надясно), когато се движите в тази посока. Накрая се оказвате с боляща ви лява ръка от опитите да задържите коня по линията наляво. При завоите наляво той силно пада навътре, а когато поискате тръс се озовавате с главата му насреща си!

В случая, вашият кон е типичен пример за липса на латерално и надлъжно равновесие. Това означава, че той носи твърде много тежест върху лявата си страна и твърде много тежест върху предницата. Това значи, че той ще натоварва прекомерно левия си преден крак, което се манифестира с по-тежък контакт на левия повод. Тъй като левия преден крак бива свръх-натоварван, десният заден крак избягва надясно, в опит да балансира натоварването. Това не е причинено от ездача (но може да бъде утежнено от него); то е вродена, естествена изкривеност на коня, която може да е добра за ежедневно безцелно шляене в околността, но не създава приятна езда за кон и ездач. Ние трябва да коригираме баланса на коня към т.нар. „придобита изправеност”, която прави товарът му по-лесен за носене. Това ще предпази конят от преждевременно износване, респ. увреждане.

Грешките не са само в това, че левият преден крак носи твърде много тежест, а десният заден избягва надясно. Левият заден не стъпва достатъчно напред, под натоварването. Това ще рече, че задните крака се движат в две различни направления, и задният ляв, правейки по-къси стъпки, добавя към тежестта върху левия повод.

Има и нещо друго, което не върви правилно – тъй като краката се движат в леко различни посоки, хълбоците на коня се позиционират под ъгъл. Десният хълбок е по-напред (и надясно) от левия. Това повлиява върху позицията на раменете, тъй като те се изнасят наляво, и става причина за това „пропадане” навътре при езда наляво. Конят ще се изнася навън при завоите надясно, дори може да му е много трудно да завие.

Може да разпознаете следващото описание, ако се среща при вашата собствена езда:
Гореописаните грешки ще доведат до повече или по-малко изразено постоянно снижаване на дясната страна на конския гръб. То се проявява в позата на ездача така, че той започва да седи върху наклон (полегатост). Дясната седалищна кост има по-ниско разположена база на опора от лявата. Ако ездачът е десняк и следователно по-некоординиран в лявата си половина, той няма да може да издължи левият си крак надолу, за да сгъне левият заден крак на коня и да запази таза си равен. Вместо това, той ще се „плъзне по наклона”, създаден от конския гръб. За да се предпази от падане отдясно, ездачът ще компенсира за тази неравна основа на опора чрез накланяне на раменете си наляво, равнозначно на обикновено свития ляв хълбок.

Сега вече можете да разберете защо в ездата не става въпрос за хубаво изглеждаща позиция на главата на коня, и че добрия треньор винаги ще обръща внимание на въпроса с изправеността пред не дотам доброто държане на главата. Добрият треньор ще прецени коня отзад напред, ето защо вие може да не видите веднага, че конят работи в правилна насока. Те усещат коня по неговите дисбаланси и къде е нужно да се поработи; не налагат просто една „рамка”, погрешна за неговото ниво на обучение и развитие. Лошата поза на главата е симптом, изкривеността е причина и като такава трябва да бъде преодоляна с методичност във времето, докато напълно се възстанови; а не просто да „залепим пластир”, образно казано, върху държането на главата.

Така че, като за начало трябва да имате контрол върху задните крака на коня. Десният заден трябва да бъде доведен обратно под тялото, а левият да бъде поощрен да стъпва по-напред. Когато използвате левия си шенкел, конят може да се опита да ускори хода, за да избегне поставянето на крака по-далеч напред и носенето на повече товар. Бъдете подготвени за внимателно използване на полуспирането за контрол над темпото. Ако забързването му не успее, конят може да опита да изнесе задницата навън (надясно). Уловете това с вашия външен шенкел и насочете отново задния десен крак под тялото на коня. Конят може също да се опита да изтика раменете си наляво. Трябва да уловите това с лявото си коляно и бедро, както и чрез поддържане с левия повод в основата на шията (при холката). Може да се наложи да поемете малко повече тежест върху дясната седалищна кост и стремето, за да подпомогнете противодействието срещу тези отбягвания.

Веднъж щом се подобри латералния (страничния) баланс, това ще стане и с лонгитудиналния (надлъжния). Вашият кон ще бъде много по-малко върху предницата си, което ще подобри и качеството на преходите между алюрите. Конят може да инвертира само ако единият или двата задни крака изостават след него. Ако подкарвате вътрешния заден крак под вас и го сгънете под тежестта си, конят не само ще свие задния крак, той също ще подвие таза си, ще повдигне гърба, холката и ще заобли шията с отпуснат задтилък.

Всичко това предполага, че вие като ездачи имате необходимия набор инструменти, за да се справите с тези флуктуации. Понякога то може да изисква силен седеж и помощи с краката, за да попречи на това просто да бъдете избутани от страна на коня.

Източник: http://www.classicaldressage.co.uk
Превод: Д. Христова

Източник: Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 6 – Изправеност и/или Изкривеност в коня и ездача

Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 5 – Импулс

Коневъдство.

 

Тренировъчна скала на коня – Част 5
Импулс: Изтикване, енергийно ниво, импулсиране
– от д-р Томас Ритер

Не допускай да си тежък – дори и във душата.
Така за твоя кон ще

Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 4 – Активиране на задните крака

Коневъдство.

 

Тренировъчна скала на коня – Част 4 – Активиране на задните крака

Въпреки че в следващия пасаж се говори за контакта, той също се отнася до повдигането на конския гръб и съществения

Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 3 – Контакт

Коневъдство.

 

Тренировъчна скала на коня – Контакт – от Сю Морис

Конят трябва да е този, който търси контакта, а ездачът, на свой ред го позволява. Да се опитваме да налагаме контакта и чрез него – положението на главата (постава), само води до „пречупване” при третия или четвъртия шиен прешлен на коня, който тогава става най-високата точка, вместо задтилъка. Ако конят е принуден да приеме контакта, той може да се подчини чрез поставяне на главата си там, където ездачът ще си мисли, че конят е „на повода”, но той по всяка вероятност ще снижи гърба си и задните му крака ще се влачат, като компенсация.

Всички сме чели книги и знаем как би трябвало да бъде. Аз започвам от това, което Е (в момента) и работя от там. Конете живеят в настоящия момент. За разлика от нас, те не губят време да се задържат в миналото, да се тревожат за бъдещето или да си мислят „какво би било, ако…”. На вас също би ви помогнало да яздите в настоящето. Яздете това, с което разполагате СЕГА, не това, което бихте желали да имате. Учили са ме да се качвам на коня и да гледам какво той ще даде днес. Аз не започвам с предварителен план за това, което коня (или ездача) ще научат този ден.

Започнете в началото с езда на дълъг повод. Дръжте лактите си леко „прилепени” към страните си (не се протягайте към конския врат, тъй като ще се прегърбите или приведете!) и бавно започнете да прихващате и скъсявате поводите, стараейки се да карате конят да върви към трензелата (вж. „Активиране на задните крака”). Спрете да скъсявате повода преди да достигнете до момента, когато на коня вече не му е удобно да се протяга към трензелата (наблюдение от земята би било от полза, за да следи за това в началото, тъй като може да ви се струва, че поводите са твърде дълги), а започва да скъсява шията си, да снижава гърба и да влачи задните крака, ако се опитвате да го поставите „в рамка”. За съжаление, за някои ездачи това е тяхната крайна и единствена цел.

През време на тази контакт-установяваща фаза, вие трябва да усещате, че наистина „има контакт”, т.е. усещане на трензелата. Свободните, несвързани с устата на коня поводи, само успяват да поставят коня върху предницата му. Класическото описание за Контакт, е това, което той би трябвало да бъде: Постоянен, Лек и Равен.

Постоянен означава неподвижен по отношение на коня, не на земята. Веднъж щом конят е преминал ранната фаза на подкрепа и изграждане, при никакви обстоятелства ръцете не трябва да „гребат” напред и назад, заедно с движенията на конската шия. Кон, който подмята глава нагоре и надолу, използва врата си като лост, за да се изтегли върху предницата си. Когато конят се изтласква и се носи отзад напред към един еластичен контакт, това допълнително движение се преустановява и могат да се видят гънките на мускулите на шията на коня.

Лек означава отстъпчиви, усещащи ръце, пръсти държащи поводите меко в основата си. Един кон активно ще търси Контакт с ръцете ви, когато знае, че може да им се довери. Поводите приемат това толкова споменавано „еластично” качество, когато позволите ставите в ръцете ви (китки, лакти, рамене) да „дишат” с движението на коня. Убедена съм, че докато един ездач не разбере истински това отдаващо напред поведение на ръката (дори и при низходящите преходи), конят ще се предпазва чрез поддържане на напрежение в челюстта, задтилъка или някъде другаде в шията, за да избегне несъзнателното блъскане в устата му от страна на ездача. Вместо да прехвърля тежестта към задницата и да сгъва ставите в задните си крака, при низходящите преходи той също ще използва ръката на ездача като опора и спирачка. Тъй като конят също така използва ръката на ездача като пети крак и се подпира на нея, люлеенето на шията няма да бъде толкова забележимо.

Равен означава, че усещането във всяка ръка трябва да бъде еднакво – резултат от това, че конят изтиква еднакво с двата задни крака, като остава прав (без кривене).
По време на началната част от неговата работа, а всъщност и в който и да е момент, не се фиксирайте върху това къде е главата на вашия кон. На този етап е нормално за нея да бъде носена доста ниско, с уста около нивото на гръдната кост. Това му позволява да се отпусне и да протегне надлъжно мускулите на шията и гърба. Като се развива и укрепва с правилно гимнастициране, той ще може да се повдигне от холката и да носи главата си по-високо, със заоблена шия.
Контактът с ръката никога не трябва да е повече от енергията, идваща от задните крака на коня: „Ръката получава това, което краката изпращат към нея”. Той трябва да се усеща жив, никога инертен и монотонен – да притежава същите качества, като да речем, малка рибка в края на въдицата или акула в края на влакното.

„Когато поправяме коне, които са били неправилно тренирани, контактът с повода може в началото да е по-силен, отколкото бихме желали. В този случай трябва да се опитваме да водим коня към това да поддържа сам стойката си, чрез многократни полуспирания. Веднага щом конят намери своя баланс, контактът с повода ще стане лек. Открих също, че когато коригираш даден кон, ти едва ли не трябва да започнеш да го яздиш малко или много по начина, по който е свикнал да бъде язден. С други думи, ако предишният ездач го е яздил с по-силен контакт и конят не познава нищо друго, вие няма да можете да го яздите с лек контакт веднага, а ще трябва да го приспособите постепенно с времето, защото конят е свикнал да мисли, че ездачът иска силен контакт. Така че, сега вие трябва да го обучите наново и да му кажете, че правилата са се променили. Това е огромно приспособяване в конския мироглед и може да са нужни няколко месеца, за да се осъществи, в зависимост от това колко надълбоко е бил вкоренен проблемът, и разбира се, конформацията (структурата) на коня и характерът му също играят роля в това.” (д-р Томас Ритер)

Превод: Д. Христова

Източник: Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 3 – Контакт

Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 2

Коневъдство.

 

Още за тренировъчната скала на коня – от д-р Томас Ритер

Написах следващото за нашия форум по класическа обездка. Случайно разместих Изправеност и Импулс, но това доведе до много интересен отговор.

Въпрос: Тренировъчната скала така, както я знам аз, е:

Отпуснатост – Relaxation (losgelassenheit)
Ритъм – Rhythm (takt)
Контакт – Contact (anlehnung )
Изправеност – Straightening (geraderichten)
Импулс – Impulsion (schwung)
Събраност – Collection (versammlung)

Отговор: По традиция, Импулсът се поставя в списъка преди Изправеността. Обаче не е нужно да се спори за това, защото от една страна вие трябва да активизирате задницата повече, за да поддържа конят своят темп и дължина на крачката в рамките на съответния ход, когато го изправите. Но от друга страна, Импулсът в по-тесен смисъл на думата няма да се прояви, докато конят не е постигнал определена степен на изправеност.

Въпрос: Можете ли да ми кажете кога скалата се е появила за първи път? И дали е сравнително актуална?

Отговор: Доколкото ми е известно, първата „Skala der Ausbildung“ е била формулирана в известния „Heeresdienstvorschrift” от 1912г. (HDV 12) от ген. Фон Редвиц и полковник Ханс фон Хайдебрек. Хайдебрек и полковник Феликс Бюркнер са отговаряли за последните две ревизии на HDV (мисля, че е било през 1927г. и 1935г., или някъде там). В тези последни издания съвременната тренировъчна скала е била канонизирана. След Втората световна война, германското German FN публикува своето „Richtlinien fuer Reiten und Fahren“ базирано на старото HDV, включително и тренировъчната скала.

Въпрос: Ако конят не е прав, как може да се движи ритмично? Ако не е изправен, как може да имате желания контакт?

Отговор: Това е добър въпрос. При моята собствена езда, аз обръщам голямо внимание на изправеността още в самото начало. Единственото нещо, което трябва да се получи най-напред, е достатъчно изтласкване в един добър ритъм. Когато възседнете кон, който е бил научен от ездача си да „задържа в себе си енергията” (suck back*), често ще усещате, че всеки опит за движение на раменете ще има за резултат спиране на коня и отказ да върви напред. Това са сериозно развалени коне, на границата да станат опасни, защото не са толкова подчинени. Въпреки това, те са по-често срещани отколкото бихте предположили и техните собственици в повечето случаи нямат представа, че техният кон е от този тип – или колко лоши са всъщност нещата, колко са близо до това да бъдат наранени от своя кон.

Причината, поради която се опитвам да наглася раменете пред крупата на коня още в началото, е понеже изкривеността е липса на равновесие. Липсата на равновесие причинява напрежение и резистентност (съпротива). Един напрегнат и небалансиран кон няма да може да постигне отпуснатост (първият елемент на тренировъчната скала), а без равновесие, отпуснатост и изправеност е невъзможно да постигнеш лек, уравновесен и „жив“ контакт с поводите (третият елемент на тренировъчната пирамида).

Мисля, че е важно да не приемаме последователността на елементите от тренировъчната скала като безусловно свързана линейна поредица. Действителността зад тези понятия е много по-комплексна и мултиизмерна, отколкото един едноизмерен списък би могъл да изрази. За да сте справедливи към реалността, би трябвало да изобразите един 3D модел, с обратни връзки от всеки отделен елемент към всички други елементи. В резултат на цялата сложност, вие може да приведете правдоподобни аргументи за няколко различни последователности, които отразяват различни взаимни връзки и поредици „причина – резултат”. Те всички може да са еднакво приемливи. При все това, всички те ще улавят само една малка част от истинската същност на нещата.

Може да установите, че с различните коне се налага да следвате малко по-различна последователност, в зависимост от тяхната индивидуалност, конформация и предшестващо обучение. В лошите случаи на необходимост от коригиране, може да се наложи да започнете със събирането, за да получите баланс и отпуснатост. Онези от вас, които са коригирали достатъчно коне, вероятно са се изправяли пред случаи, в които е трябвало да започнете някъде от средата на стандартния учебен план и оттам да работите по вашия начин отново до ниво начинаещи, преди да може да надграждате отново. Това е малко като къща, която е построена наполовина, с много дупки в стените и с нестабилни основи. Вие влизате вътре и отстранявате тухла по тухла, пласт по пласт, докато си проправите път към основите. В този момент вие сте обратно на кота нула, откъдето започва напълно необучения кон. И едва „сега” може да започнете общоприетото обучение. Преди да сте достигнали тази нулева, начална точка, вие все още ще коригирате грешките от вашия уважаем предшественик(ци).

В най-лошите случаи, когато психиката на коня е увредена и дори не можете да го яздите, трябва да се върнете обратно към фазата на социализация, през която минава един кон преди обяздване, преди дори да може да започнете някаква физическа работа върху конската мускулатура. Проблемите с доверието и дисциплината може да бъдат толкова належащи, че да се наложи да бъдат разрешени преди да можете да възседнете коня. С тези коне трябва да се почне от началото, започвайки с кордиране в оградено място, с помощта на асистент. Доверието и респекта трябва да бъдат възстановени. Конят трябва да излезе от черупката си и да осъществи връзка със своя треньор, да прояви интерес към работата си. Без това, цялата физическа работа, която провеждате ще остане безполезна.

Да се върнем към въпроса за изправеността. Има много начини, по които можем да поправим изкривеността на коня – като утежняване на едната седалищна кост повече от другата, държане на едната седалищна кост по-напред от другата, отвеждане на нашите рамене по-близо до някой отделен крак на коня, коригиране с едното коляно, прасец или повод, ако се отклонява от пътеката. Дори регулирането на изтикването и носенето от задните крака води до изправеност, защото ако и двата задни крака изтласкват в еднаква степен и в същата посока (към центъра на тежестта), конят е прав. Сгъването и страничните движения са много полезни също, но тяхното приложение следва и е в допълнение към гореспоменатите мерки.

Дори при един сравнително неопитен кон, ездачът ще трябва да активизира повече изоставащия заден крак, и да предпазва по-слабия заден крак от избягване настрани. Ездачът също трябва да се старае да улавя „отклоняващото” се рамо и да го връща обратно в правата, защото иначе конят ще се обляга на повода от същата страна. Конете не бива никога да се учат да се облягат. Ако позволим младия кон да върви накриво „защото е неопитен”, „защото не е готов да бъде прав”, ние не правим услуга на коня си. Всичко което се постига е, че упражнявате неправилните неща и развивате неподходящата мускулатура. Всяка минута, в която на конят се позволява да върви криво, засилва изкривеността му и затвърждава асиметрията, сковаността и резистентността – докато те станат твърде трудни за справяне от страна на средния ездач.

Ако работим за чистотата на ходовете от самото начало, конят никога няма да придобие някакви значими лоши навици, и дори много младите коне бързо се научават да се уравновесяват под ездача и да вървят с добър ритъм, добър импулс и лек, уравновесен контакт с повода. Те също така остават здрави по-дълго, защото насърчаването на ритъма, баланса, етиката на добра работа (т.е. истинското движение напред) и изправеността, и обезкуражаването на леността, изкривеността и неправилността дават възможност на коня да си служи ефективно, без да се уморява чрез наличието на мускулни групи, работещи една срещу друга.

*suck – всмуква, поема, абсорбира, поглъща, попива; back – назад, обратно, отново

Превод: Д. Христова

Източник: Тренировка на конете:Тренировъчна скала на коня – Част 2

Free Joomla! templates by Engine Templates